Szellemi Csemegék

Kapa Mátyás – Marcinkovics Sára: A történelem legfurcsább ragadványnevei

2017. augusztus 18. - Cetti

a_tortenelem_legfurcsabb_ragadvanynevei_borito.jpgFÜLSZÖVEG:
„A Kuriózum című sorozat a történelem érdekes, bizarr, mókás momentumait igyekszik tematikus formában kötetekbe rendezni. A Kedves Olvasó ennek a sorozatnak a második darabját tartja a kezében, amelyben ötven különleges ragadványnévvel megáldott – vagy éppen megvert személyt mutatunk be. A nevek mágikus világában tett utazásunk során megismerkedhetünk az elmúlt korok számos híres, hírhedt vagy teljesen ismeretlen figurájával, és bepillantást nyerhetünk különböző nemzetek és korok névadási szokásaiba is. A külcsín, a belbecs, jelentős tettek vagy furcsa szokások mind-mind megalapozhatták a nagy emberekre aggatott díszítő jelzőket. Így találkozhatunk kötetünk hasábjain Széphajú, Nyúllábú, Ferdeszájú, Kékfogú, Levágott orrú, Csonttalan, Vasfejű, Tanácstalan, Együgyű, Szemérmes, Szertartásos, Hebegő, Civakodó, Papgyűlölő, Véresbárdú vagy Bolgárölő névre hallgató szereplővel is.

Azonban nemcsak a történelem élt az efféle megkülönböztető jelzőkkel. Napjainkban is tovább él a ragadványnevek hagyománya, főleg vidéken, de bármely kis közösségben felütheti fejét ez a jelenség. Gondoljunk csak a „Részeges” Pista bácsira, vagy „Csámpás” Rozira. Szóval mindenképpen óva intjük Kedves Olvasóinkat attól, hogy gonoszak, erőszakosak, esetleg ostobák legyenek, vagy meggondolatlanul cselekedjenek a nagy nyilvánosság előtt, mert az emberek csípős nyelve és szarkasztikus humora elől bizony nincs menekvés. Második kötetünk pedig szolgáljon mindazok okulására és szórakoztatására, akik szívesebben tanulnak a másik kárán, mint a sajátjukon.”

SOROZAT: KURIÓZUM 2.
KIADÓ: HISTORYCUM
OLDALSZÁM: 196
KIADÁS ÉVE: 2014
MŰFAJ: TÖRTÉNELEM
ILLUSZTRÁLTA: KALAMÁR ZUÁRD

KÖNYVKRITIKA:
Egy valamit tisztázzunk a legelején. Általános iskolás koromban az első töri órán megszerettem a történelmet. A másodikon pedig meg is utáltam, mert hamar kiderült, hogy a tanárom hiába okos, nem tudja érdekesen átadni a tudást. Ráadásul sokszor éreztem úgy, hogy a tanár se nagyon tudja, mit tanít, és még a tankönyvünk felépítése is förtelmes volt (itt értem azt, hogy tele volt nem oda tartozó, összefüggéstelen „kiegészítésekkel”, ráadásul nem a korosztálynak megfelelő szintű nyelvezettel). Négy évig harcoltam a kegyelemkettesért, mert nem kötött le a töri, de amikor jött az év vége, mindig kapcsoltam, hogy én ugyanezzel a tanárral nem akarom még egyszer átrágni ugyanazt a könyvet, így szorgos kis angyalként csináltam a prezentációkat egy sikeres továbbjutás reményében. Szerencsére úgy ballagtam el, hogy sosem húztak meg.

Majd jött a gimi, és csoda történt: megkaptam a világ egyik legjobb töritanárát. Orosz nő, tökös dumával, vicces kiegészítésekkel, és lássatok csodát, megszerettem a törit. Az órákon tanultunk, de közben szórakoztunk, a füzetem hátulja megtelt aranyköpésekkel, és akkor találkoztam először a történelem szórakoztató oldalával.

A gimnazista éveimtől kezdve szívesen veszek a kezembe történelmi témájú könyveket, persze néha még kicsit kétkedem, hogy valóban jó lesz-e az adott könyv. Szerencsére A történelem legfurcsább ragadványnevei című kötet nem okozott csalódást, így most egy időre még biztosan nem riadtam el a történelemtől.

Bár a fülszöveg már adott egy kis segítséget, mégis meglepődtem a tartalmon, mert nem azt kaptam, amit vártam, hanem annál többet. Megismertem ötven történelmi alak ragadványnevét, és azt, hogyan is keletkeztek ezek, mindezt érdekes és szórakoztató formában. Voltak persze olyan ismertebb ragadványnevek, amelyeket teljesen hétköznapinak tekintünk, mert már fel sem tűnk, hogy az a név csak rajta ragadt volna. Mindannyian ismerjük „Könyves” Kálmán, „Vak” Béla, „Sárkányölő” Szent György, „Oroszlánszívű” Richárd és „Dobzse” Ulászló nevét, de mi a helyzet mondjuk „Trágyanevű” Kónsztantinosszal, „Fülbevalós” Péterrel, vagy mondjuk „Nyálas” Alfonzzal? Azt esetleg tudjátok, honnan ered a bluetooth neve és logója, illetve a Bloody Mary nevű koktél miért is kapta ezt a nevet? Ha még nem, akkor bizony érdemes egy kis figyelmet szentelni erre a kötetre, mert rengeteg érdekességet rejt magában!

Olvasás közben azt vettem észre magamon, hogy sokkal jobban fogynak a lapok, mint mondjuk egy általános iskolai történelem órán kiadott olvasmánynál bármikor. Hamar megfejtettem a varázslat titkát, ami nem más, mint a megfogalmazás. Úgy gondolom, hogy könnyen érthető minden korosztály számára, ráadásul néha a szavakkal való játék is megfűszerezi a kötetet, nem egyszer kissé pimaszul, ami mosolyt csalt az arcomra, és eszembe juttatta azokat az órákat, amikor már szerettem a történelmet.

Bár ez a könyv a Kuriózum sorozat második része, önmagában is teljesen megállja a helyét. Biztos vagyok benne, hogy idővel a többi kötetre is lecsapok, mert ha már csak fele ennyire is érdekesek, már nem fogok csalódni! A sorozatcím pedig tökéletes választás.

Bátran ajánlom mindenkinek, aki egy kicsit is érdeklődik a történelem iránt, sőt, azoknak még inkább, akik valamiért hadilábon állnak vele, mert ezek a történetek garantáltan érdekesebbek, mint sok száraz, esetleg túlmagyarázott tankönyvi fejezet, és még rengeteget is tanulhatunk belőle! Remek kiegészítőanyag is lehet az iskolai óráknak, és biztos vagyok benne, hogy ha már csak ezeknek a neveknek a felét megismernék a diákok ilyen formában, sokkal jobban szeretnék azokat a fránya töri órákat. Tanárok is nyugodtan forgathatják a kötetet, sőt, nekik erősen ajánlott, mert már az én időmben sem volt könnyű felkelteni egy gyerek érdeklődését, ma pedig még nehezebb. Ezzel viszont biztos a siker! Én legalábbis örültem volna, ha az általános iskolai könyveimben egy-egy névnél ilyen érdekességek szerepelnek, nem pedig az, hogy pl. mit csinált volna az idejében egy mai politikus, vagy mondjuk hogyan néz ki ma egy olyan épület, ami akkor ott még csak tervben sem volt.

ÉRTÉKELÉS:

BORÍTÓ: Amíg nem olvastam el a könyvet, pontosabban, amíg nem jutottam el a borítón szereplő kis történetig, nem értettem, miért ez került a borítóra. A grafikus stílusa tetszik, azonban az összkép valamiért nem nyerte el teljesen a tetszésemet. 4 pont

TÖRTÉNET: A történet adott volt, hiszen a történelem írta meg, azonban nagyon jó tálalásban kaptuk azt. 5 pont

KARAKTEREK: Kissé talán túlzás lenne karakterként beszélni a kötet szereplőiről, hiszen történelmi alakokról van szó. A leírásuk mégis nagyon találó, könnyen emészthető, és sokkal érdekesebb is, mintha egy sablon ismertetőt kapnánk róluk. 5 pont

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szellemicsemegek.blog.hu/api/trackback/id/tr412759258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása